Participació de l'escola en l'estudi de la qualitat de l'aire

dimecres, 10 abril 2024

L'Escola Joan XXIII està participant en el procés de recollida de dades que realitza l'Observatori de la Qualitat de l'Aire del Camp de Tarragona. Aquesta participació es realitza en col·laboració amb el Departament de Química Analítica i Química Orgànica de la Facultat de Química de la URV, que és una de les entitats participants en aquest Observatori.

L'Observatori es va dissenyar com una eina per mesurar, avaluar i publicar de manera continuada les dades d'emissions al Camp de Tarragona.

A l'escola s'ha instal·lat un sensor a una de les teulades dels edificis que permeten la monitorització de determinats compostos en l'aire i, d'aquesta manera, avaluar la qualitat d'aquest aire que respirem.

Segons els experts, la població vol tenir una informació a temps real de la situació/problemàtica de la qualitat de l'aire i, per tant, fer analítiques en què els resultats els sapiguem a posteriori no està en la línia de les necessitats actuals. És en aquest sentit, que la utilització d'aquests sensors s’ha anat incorporant, dia a dia, a la monitorització de determinats compostos en l’aire.

L'Observatori de la Qualitat de l'Aire del Camp de Tarragona ha instal·lat alguns sensors en les mateixes cabines de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèria (XVPCA) de la Generalitat de Catalunya i també en altres espais, com a la nostra escola. L'objectiu fonamental és comparar els valors que ens donen aquests sensors amb els dels equipament de les cabines de la XVPCA, que són valors obtinguts amb equipaments homologats.

Segons l'Observatori, l’objectiu final es poder fer una app on la població, a través del mòbil, pugui saber la situació de la qualitat de l’aire que respira.

Aquests sensors ens donen informació de diferents compostos volàtils i, a més a més, d'humitat, pressió, temperatura, etc. Tenen l’avantatge de que es poden connectar en línia, ser una informació oberta per a tothom i, per tant, a temps real.

A les imatges es pot veure el sensor instal·lat a la teulada d'un dels edificis de l'escola.